Wednesday 3 July 2013

persediaan ke Korea

Assalamualaikum..

setelah berpeluang mencurik masa nih..rasa melonjak-lonjak nak update kat blog..ye la, kite ni keja macam-macam..jenuh cari free time..hehe..so, entry ni nak share preparation saya di negara Lee Min Ho (a.k.a x-bf)..hehe…


PREPARATION

1 – booked ticket..

Haa…ini yang paling penting..if tak book tix, cane nak melangkah maju..saya pon booked awal 6 bulan..dalam bulan Disember gitu..tapi nak book lambat pon tak pe, tak de diskaun sangat la..masa tu tunang (sekarang suami la), die yang rajin buka website Air Asia nih..

So terjumpa promo AA, rm 1864 untuk pergi balik for two persons..kire sorang dalam rm 932 la kan..itu yang paling murah..masa tu musim panas, memang la murah..if winter ka autumn ka harga lagi mahal la..


Janji bole jalan-jalan kannnn…hehe..if sesapa yang berniat nak jalan-jalan tu, selalu la view tix flight..tapi bila sekali p jalan-jalan ni, rasa teringin nak p tempat len..ho chi minh? Osaka? Bali? Hehe….

2 – passport

Ini wajar la ada, memandangkan anda akan melangkah keluar..saya buat masa cuti sekolah..awal dua bulan sebelum fly..awal tak pe, sebab nak beratur buat passport pon da satu hal..rammmmmaaaaiii sangat orang kt imigresen tu..kena sabar la ye..

Saya buat rm100 untuk 3 tahun..jadi la tu..bukan selalu jalan sangat..bagi yang baru nak buat passport, sediakan 2 keping pic anda yang latest..

3 – tukar duit

Perkara ni saya buat masa lagi sehari dua nak g sana..sebab rate untuk won korea ni lebih kurang ja..so hari tu saya tukar dgn rate 352 won..kire macam duit ringgit ni lagi tinggi dari won korea la..tapi harga barang kt Korea mahal-mahal..

So, masa tu kami tukar around rm 4000 dan dapat berjuta-juta won la..sebab kita rm1 tu paling kurang kan, kat sana 1000 won..bila nak beli barang tu selalu mudahnya darab dengan 3.52..

ni 10,000 KRW sama dengan rm35 camtu la..

Untuk orang yang tak mo kira teruk-teruk, anggap ja suma barang kat sana darab dengan 3, itu la harga barang ikut ringgit..ok tak tips ni?hehe..ok la, bukan senang nak darab ribu-ribu won tu..

4 – pack barang

Ni pon satu masalah if tak berapa pandai nak pack barang..beg akan jadi besar sangat, luggage excess la apa la..untuk luggage yg nak di muatkan dalam perut flight tu max dalam 15-20kg je..if adik AA kt kaunter tu tutup mata setakat lebih sekilo tak pe la..if not, sedia la untuk bayar extra..

Tapi selalunya, masa nak fly ni barang tak lebih..nak balik nanti baru la excess..shopping la kannn…so, utk saya yang tak penah keluar ni..selalu dok letak hand cream la, perfume la dlm hand bag..bila check nanti, suma tu kena buang sia-sia ja..

So benda-benda liquid tu suma, boh dalam luggage..yg dlm hand bag tu, sy bawa miniature perfume tu + lip refiner spf 15 Herbalife (sebab tak mo lips kering masa fly) + compact powder..itu pon bungkuih dalam plastic sket..so, tak kena campak dlm tong sampah la..nanti hand cream wangi-wangi tu suma kena buang, sayang la..


Masa saya p tu, suami galas back pack n saya ber-hand bag ja..balik nanti baru saya pon ada back pack..tapi medium ja,lenguh bahu..

5 – kasut yang sesuai..

Hah, Nampak cam kecik ja benda ni kan…tapi sangat benar…saya g sana bawa 3 jenis kasut..crocs heel + crocs leper + selipar Jepun..heel tu sebab nak bagi nampak sama tinggi dengan husband..crocs leper tu bila da letih jalan dan selipar Jepun tu untuk jalan malam-malam..hehee…

Tapi muka bumi Korea ni berbukit bukau,sedia la menapak kan kaki anda..bole tahan lenguh dan melecet gak la..tu pasal orang Korea ni kurus-kurus suma..asik naik bukit ja..memang pro la if drive kat sini..hehe..

If ada sport shoes lagi bagus la..tapi saya tak bawa pon..g Nami Island dengan heel ok, jalan2 serata pulau tu..(rasa cam tak caya bole buat camtu..hehe) perlu kan ketabahan dan semangat untuk nampak cantik walau di mana berada..

exactly like mine..heel ke camni? hentam la..
6 - medicine

Ni pon sangat penting..saya ni tak pikir sangat pasal ubat ni..da lost nak travel ja..suami la yang remind suma ni..rupanya saya demam malam kat sana, batuk kat sana..sampai la balik Malaysia..

so, bab ni tak boleh di pandang ringan, even kat sana ada pharmacy, tapi mampu ke nak cari kedai and bergaduh nak ubat demam dengan korean?? lebih baik bawa sendiri..tapi saya tak la jet lag, cuma pening-pening dan batuk..


 > cane first day saya kat Korea tu?? nanti say update yer..

dotn hesitate to contact me via fb: cik siti marsyitah ,also tweet me:@cik_syitah
hotline:017-5016697..


No comments:

Post a Comment