Sunday 5 January 2014

Penjagaan Wajah Berkesan

Assalamualaikum..

Tahun baru ni kena la rajin update kat blog ni..trima kasih kepada viewers yg memberi sokongan..maklum la kite ni baru lagi dan tak berapa cukup masa nak belek blog ni..hehe..



So, kali ni nak share la cara penjagaan wajah..yang saya experience seniri..ada post sebelum ni mengenai penajgaan wajah jugak..tapi secara umum..

Kali ni saya bagi review secara details..READY??

Penjagaan muka ni base on type of skin setiap orang..ada orang yang muka jenis berminyak atau jenis kulit kering..

So, how to define jenis kulit kita????

1> Kulit berminyak - jenis oily ni boleh detect bila ada banyak pimples dan muka selalu berminyak di zon T (dahi dan hidung)..selalunya orang muda la yg selalu ada kulit berminyak ni..

bila kulit muka berminyak ni rasa tak confident nak jumpa ramai orang dan rasa kulit muka melekit..pagi-pagi cantik ja dengan bedak yang menggebu, tapi lepas beberapa jam muka dah berminyak..rasa malu ok

kulit berminyak ni jugak menyebabkan pori di muka membesar..so ada la white head atau black head yang selalu nampak ketara di hidung..bila ada black head tu terus jadi macam bintik-bintik kecil warna hitam yang tak sesuai di wajah..




2> Kulit kering (dry skin) - bagi sesapa yang ada masalah kulit macam ni selalu akan rasa muka cepat kering dan kulit cepat mengelupas..selalunya orang yang dah berusia akan mengalami keadaan ini

ini terjadi sebab kulit da kurang reproduce minyak kepada muka untuk kelembapan wajah..bila kulit muka kering akan timbul masalah jeragat..atau tompok hitam kat muka terutamanya di tulang pipi..

bila duduk dalam aircond lama-lama, kulit muka mengelupas dan rasa macam hangatttt ja muka..sebab kulit akan kering dan terkopek...scary!


3> kombinasi kulit muka berminyak dan kering - jenis ni pon ada jugak..bergantung kepada cuaca, kadar kelembapan, hormon dan emosi..maksudnya orang jenis macam ni menghadapi both situation above..

lagi la kena take action..sebab, kulit muka boleh menipis if amik produk yang salah pada masalah yang tak sepatutnya..



SOLUTION

Part ni yang best nak share, sebab saya seniri ada masalah kulit berminyak..so memang kena cari solution la..kalau orang cakap product HERBALIFE HANYA UNTUK KURUS memang salah la, sebab Herbalife ada jugak product untuk outer nutrition maksudnya..produk untuk nutrisi luaran..

Contohnya untuk kulit muka, kulit di bahagian badan, syampu, sabun, losen tangan..macam-macam la..

So ini penyelesaian untuk KULIT MUKA BERMINYAK..


Nourifusion set from normal to oily

Ini lah set yang saya pakai..ada tiga bahan dalam satu set tu..lagi senang beli set macam ni daripada beli loose..tapi if da penah guna. nak topup bahan tu boleh la beli loose..

CLEANSER - nama pon cleanser memang untuk cuci la..so, saya selalu guna bila bangun pagi, nak tidur atau nak tanggalkan make up..so warna dia jernih, tak melekit dan selepas cuci tu tak rasa kulit kita terlalu kering..means cleanser ni tak menghilangkan kelembapan kulit...best taw!

TONER - lepas cuci dengan cleanser, boh plak toner ni yang berfungsi untuk mengecilkan pori di muka dan untuk cuci kotoran di muka..guna kapas muka tu..just guna 2 titik macam tu..da elok untuk cuci seluruh muka..yang penting, kulit muka tak rasa kering dan hangat lepas guna toner ni..sebab sebelum ni saya penah guna toner yang lain, then selepas guna tu, terus rasa tegang satu muka...tak best la camtu..

MOISTURIZER - ni untuk mengekalkan kelembapan di muka selepas pakai toner boleh pakai moisturizer ni..warna kekuningan sikit dan guna sikit je untuk sapu ke seluruh muka..nak guna banyak pon boleh cuma tak perlu la nak membazir..dia akan meresap dalam kulit..

Untuk kulit kering dan kombinasi kulit cane???? ASK ME HOW..


tengok ceria ja dia ni..lepas cuci muka la tu..


Selepas tu boleh la pakai apa ja yang selau digunakan..so, saya share sikit la apa yang selalu saya buat..ni kira make up amatur, cepat, pantas untuk pagi-pagi pergi kerja..hehe

FOUNDATION - saya ada dua jenis faoundation atau basic atas muka la sebelum gi kerja..

ni Extra Virgin Minerals from Body Shop...saya pilih jenis ni sebab die liquid yang pekat dan warna gelap sikit..sebab nak match dengan bedak yang putih sikit..selalu bertukar-tukar dengan satu lagi foundation..RM80 +


CC Cream ni saya jumpa masa gi Korea hari tu from Nature Republic..saya beli yang kanan sekali..Color Change means dia akan berubah ikut warna kulit kita..warna sebenar dia putih dan ok jugak la pakai..RM80 + or 14,000 Won (RM40+)


COMPACT POWDER - ada yang suka pakai loose powder tu atau macam-macam la..so saya pon ada dua jenis jugak..bergilir-gilir pakai..


saya selalu beli no 05..tak gelap sangat dan tak putih menggebu sangat..best pakai die..lama jugak la nak habis..sebab saya pakai bergilir-gilir kot..hehe..RM70+


ini murah je..tapi lepas pakai terus muka jadi meletops..hehe...try la..RM29.90


BLUSH - pemerah pipi la kununnya..tapi saya tak pakai terang sangat, bukan nak p photoshoot magazine pon..just pakai light-light je..pon saya ada 2 jenis..

Baked Blush from Body Shop..saya pilih yang sebelahh kanan tu..sebab warna dia down to the earth..then dia ada combination dengan putih tu...so color dia tak terang sangat..RM 69 



blush ni tak best sangat sebab color dia over then kena guna kapas atas tu untuk sapu kat muka..giler tak best..tapi saya da modified sikit, guna bulu blusher tu jugak..koyak bahagian kapas tu..lama giler beli ni..tak habes gi..sampai tak ingat bape harga..hehe..


EYE LINER - rasanya ni la benda wajib saya kena pakai selepas pakai bedak..if busy sangat pon mesti pakai ni..saya ada dua jenis eye liner jugak..nape suma ada 2 jenis ni?? patut la penuh ja meja make up..hehe..

mulanya rasa kekok pakai liquid eyeliner ni..tapi da lama pakai rasa seronok plak..buat ala cleopatra tu kan..lagi menawan..selalu saya akan beli warna dark brown, sebab warna hitam tu nampak comot bila saya guna..Liquid Eye Liner by Body Shop RM40


Pencil Eye Liner by Maybelline RM 29..beli jenis ni senang sikit nak guna..tak perlu nak asah mata die tu..pon saya beli warna brown..lepas ni nak beli warna purple glitter plak..baru menawan..hehee


LIPSTIK - kalau tak pakai sehari rasa pelik sangat..orang perempuan kan..bab lipstik ni saya tak pakar sangat (macam la bab lain tu expert..heee)..

rare tak color dia??? ni masa mak saya gi mekah die beli kat sana..lepas pakai tu rasa best plak..bukan bibir jadi warna hijau, tapi merah ikut warna darah (katanya...) then lepas makan pon still ada lagi warna merah kat bibir..harga? murah sangat kot..tak ingat dah..
(ingat lepas bersalin nanti nak beli Bobby Brown satu, kire reward lepas deliver..hehe)


LAST - siapppp...bole gi kerja dengan aman damai...

tadaaaa...this is the result..starts from inner nutrition > outer nutrition > basic make up..lost 7kg, reshape pinggang dan muka..kulit lebih glow..what else????

anda yang lain??? ada nak try???

Dont hesitate to contact me via fb: cik siti marsyitah, hotline: 017-5016697

No comments:

Post a Comment