Thursday 27 February 2014

Pemakanan baik semasa mengandung

Assalamualaikum...

Da lama sangat tak update kat belog nih..maklum la kite sekarang berbadan dua..hari ni saya da masuk 38th week..memang orang cakap tunggu masa je nak deliver..



Harap sangat dipermudahkan urusan nak bersalin nih..nanti kite story pulak pasal pengalaman bersalin yang ada 1001 macam emosi..hehe..

Alhamdulilah, preparation dah siap 90% tinggal nak beli barang yang nak spare untuk baby..exited nih..hehe...mama waiting for you!

Banyak pulak celoteh...so entry ni kite nak share mengenai PEMAKANAN YANG BAGUS SEMASA MENGANDUNG nih..

Masa mengandung ni memang sangat perlu jaga diri especially dari segi pemakanan..sebab apa yang dimakan oleh si ibu tu memberi nutrisi kepada si anak..sebab tu la ramai pakar yang sarankan kurang makan benda-benda tak elok yang tak memberi khasiat pada bayi...

So, lets check it out!

1 - Yogurt atau susu segar

    Yogur tatau susu segar ni senang ja nak consume..lebih-lebih lagi untuk orang yang susah nak minum susu tepung cam saya nih..kalau susu tepung tu bagus jugak sebab memang dah di rumus khas untuk ibu mengandung..

   Yogurt atau susu ni menyumbang kalsium untuk membina tulang dan gigi bayi..kalau tak cukup kalsium, ibu tu sendiri yang akan rasa sakit tulang (selalunya di bahagian sendi) dan gigi akan rosak (gigi berlubang)..saya pernah mengalami situasi cam ni sebab lupa minum susu..hehe...ngelat gitu..

    Alternatifnya, boleh consume calcium plus Herbalife..ada 90 tablet dalam satu botol..senang kan? penuh nutrisi untuk ibu dan bayi..


2 - Kekacang

     Kekacang pon sangat bagus untuk minda bayi..contoh kekacang seperti walnut, badam, pistachio, hazelnut, kismis dan macam-macam lagi la..senang, sedap dan mudah nak makan..buat kudapan sambil nonton telibisyen..

    Kekacang nih penting untuk pembentukan asid folik di samping menguatkan daya ingatan dan konsentrasi bayi dan ibu..lagi pulak kandungan kalori yang rendah..

   Alternatifnya, kalau tak sempat nak beli kekacang yang pelbagai tu..bole consume Omega 3 Fish Oil..tak rasa hanyir dan budak kecik pon boleh consume..


3 - Delima

     Bila pregnant ni selalu dikaitkan dengan asid folik untuk pembentukan sel darah merah dan DNA baby..buah delima atau minum jus delima mengurangkan risiko kecederaan otak serta menambahkan pengaliran oksigen ke otak bayi..

     Juga kebaikannya memberikan tenaga kepada ibu, tenaga untuk menyusu dan bagus untuk perkembangan otak bayi..penah la dengar, kalau kita makan buah delima tu tak boleh share dengan orang lain..sebab dalam sebiji buah delima tu ada penawar so kena makan sampai habis..

    Tapi yang mudahnya minum je jus delima, banyak jual di pasaran..


4 - Kurma

    Kurma memang bagus dan di sarankan dalam Islam..kurma ni mengandungi zat besi, serat, sodium, potasium dan tiada kolestrol..yang penting ialah kurma ni bagi energy sebab gula dalam kurma mudah dicerna dan cepat kenyang..

    Bila dah masuk hari-hari terakhir macam saya ni, lagi kena makan kurma untuk memudahkan proses bersalin dan pengecutan rahim..


 5 - Nutrisi dalaman

      Nutrisi dalaman ni sangat penting sebab tak semua makanan yang ibu-ibu makan akan sampai kepada baby..so kena replace dan increase nutrisi dalaman..

     So, tak lain tak bukan mestilah HERBALIFE FORMULA 1 yang ada banyak flavor tu..saya memang consume semasa mengandung ni..masa pregnant ni lagi laaaaa buat macam-macam resepi shake supaya sentiasa sedap dan marvellous..hehe..

 

     Kite share sikit la resepi buat shake ni..ringkas, simple, mudah, easy..
                        
            > Herbalife Formula 1 Vanilla Flavor + sedikit sunquick orange + Herbalife Whey Protein + ais batu= sedia!


>> sampai la ke akhirnya sharing saya mengenai pemakanan bagus..kalau tak dapat amalkan semua, at least kita consume perkara yang senang, easy dan mudah..hehe..

tak sabar nak share pengalaman deliver nanti...tunggu ye!

If sesapa yang nak nutrisi masa mengandung, nak lost weight , nak gain weight atau nak gain extra income:

Dont hesitate to contact me via fb: cik siti marsyitah, hotline: 017-5016697
    

No comments:

Post a Comment